Workshop: (Ne)svobodná tvorba
„Underground je duchovní pozice intelektuálů a umělců, kteří se vědomě kriticky vymezují vůči světu, ve kterém žijí.“ Ivan Martin Jirous
Cíl: | Seznámení se se zakázaným uměním a pochopení společensko-politických podmínek normalizace, především jejich vlivu na tehdejší kulturní prostředí. |
Cílová skupina: | Studenti středních škol a 8. a 9. ročníků základních škol (optimální velikost skupiny je 20 studentů) |
Délka: | 90 minut |
Termín: | Workshop probíhá od října 2020 v pondělí nebo v pátek dopoledne, konkrétní termín je stanovován individuálně na základě domluvy s pedagogem a lektorkou. |
Místo konání: | Knihovna Václava Havla, Ostrovní 13, Praha 1 |
Lektor: | Kristýna Florián |
Workshop se zaměřuje na zakázané umění a jeho historické souvislostí. Studenti se dozvědí, proč některé umění bylo zakázané a jiné povolené, a jak a kde probíhaly výstavy, koncerty, přednášky a divadla zakázaných umělců. Poznají konkrétní příklady především zakázaných výtvarných akcí, ale budou jim představeny i některé zakázané kapely a samizdatová literatura. Během skupinové práci si účastníci vyzkouší vytvořit vlastní samizdatový časopis pomocí grafických básní, kreseb ad.
Výstupy
- Ukotvení klíčových historických událostí československé historie 1968-1989
- Porozumění souvislostem mezi historickými událostmi a jejich vlivem na stav kultury
- Vysvětlení rozdílu mezi oficiálním a neoficiálním uměním, uvedení jejich znaků, rozdílů, principů, příklady autorů a uměleckých děl
- Ukázky děl výtvarných autorů a skupin z tehdejší doby, přiblížení a interpretace jejich děl
Průřezové téma
- Osobnostní a sociální výchova
- Osobnost a její rozvoj
- Výchova demokratického občana
- Mediální výchova
Předměty
- Výtvarná výchova
- Dějepis
- Částečně literatura a hudební výchova
O lektorce
Kristýna Florián je malířka a v současné době také jako učitelka výtvarné výchovy na střední pedagogické škole. Vystudovala Fakultu designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni a také absolvovala celoživotní vzdělávání Všeobecně vzdělávacích předmětů se zaměřením didaktiky dějepisu na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Má za sebou několik zajímavých vzdělávacích projektů (Kreativní partnerství Praha), pedagogických zahraničních stáží. V rámci výuky se snaží svým žákům přiblížit svět umění, tak aby se mu otevřeli a nebáli se jej interpretovat. Jde ji především o rozvoj vlastní fantazie a kreativity každého, ale i pochopení souvislostí kultury a historických událostí.