Menu Prohledat web KVH EN

Webinář: Ne svobodná tvorba

„My jsme nikdy nebyli disidenti, nikdy jsme nechtěli bejt politici, my jsme jenom chtěli žít paralelně. Proto jsem razil ten termín druhá kultura. Říkal jsem, nechte nás žít, po svém, my se nikam necpeme, nechceme zbohatnout, budeme se živit uklízením, topením nebo čímkoliv, ale nevšímejte si nás a my vás taky necháme na pokoji.“ Ivan Martin Jirous v rozhovoru z roku 1998 

Cíl: Seznámení se se zakázaným uměním a pochopení společensko-politických podmínek normalizace, především jejich vlivu
na tehdejší kulturní prostředí.  
Cílová skupina:  Studenti středních škol a 8. a 9. ročníků základních škol (optimální velikost skupiny je 20 studentů).
Délka: 45–90 minut (dle časových možností škol, obsah bude uzpůsoben délce)
Termín: Individuálně po domluvě
Technika: K absolvování webináře potřebuje každý účastník počítač s připojením na internet. Pedagogovi bude předem zaslán link, který rozpošle studentům.
Lektoři:  Kristýna Florián
Cena: Zdarma
 

Webinář se zaměřuje na období českého undergroundu. Studenti se dozví, jak vypadala zakázaná kultura v období normalizace, jak lidé toužili svobodně poslouchat hudbu bez diktátu totalitního režimu a jak za to někteří tvrdě zaplatili. Ukážeme si, jak jeden koncert pomohl v boji za demokracii a dal podnět k vzniku Charty 77. Workshop má převážně interaktivní formu – pomocí edukačních videí, diskuze, ale i textových ukázek ze vzpomínek Václava Havla doplněné dobovými fotografiemi.

Výstupy

  • Ukotvení klíčových historických událostí československé historie 1968-1989
  • Porozumění souvislostem mezi historickými událostmi a jejich vlivem na stav kultury a běžný život
  • Pochopení pojmu český underground
  • Seznámení se s procesem Kapela, který dal vzniku Charty 77

Průřezové téma

  • Osobnostní a sociální výchova
  • Osobnost a její rozvoj
  • Výchova demokratického občana
  • Mediální výchova

Předměty

  • Dějepis
  • Částečně literatura
  • Hudební výchova
  • Výtvarná výchova

O lektorce

Kristýna Šraierová/ Florián je malířka a v současné době také jako učitelka výtvarné výchovy na střední pedagogické škole. Vystudovala Fakultu designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni a také absolvovala celoživotní vzdělávání Všeobecně vzdělávacích předmětů se zaměřením didaktiky dějepisu na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Má za sebou několik zajímavých vzdělávacích projektů (Kreativní partnerství Praha), pedagogických zahraničních stáží.  V rámci výuky se snaží svým žákům přiblížit svět umění, tak aby se mu otevřeli a nebáli se jej interpretovat. Jde ji především o rozvoj vlastní fantazie a kreativity každého, ale i pochopení souvislostí kultury a historických událostí.